Ötlettáram 2 - Chat

NYEK-es csoportommal a Pioneer Pre-Intermediate könyvből tanulunk (A2 szint), és a 3. modulban van egy szöveg a neologizmusokról és néhány példa is. Mikor erre az órára készültem, megakadt a szemem egy Fb poszton: 25 ideas for using WhatsApp with English language students (azaz 25 ötlet a WhatsApp használatára angolórán). Ebből lett ez az óra. Valójában dupla óra volt, de néhány fogalomnál leálltam egy kicsit beszélgetni (magyarul) az internet világáról, mert a neologizmusok döntő hányada a kommunikációs technológiához kapcsolódik. A feladatra magára egy egész óra maradt, de sajnos éppen az internet miatt egyszerűen nálunk nem lehet sokkal kevesebbre tervezni, mert a technika kezelésével viszonylag sok idő elmegy. És hát hagytam őket, előbb is le lehetett volna állítani. Tehát akár 45 percben is meg lehet csinálni, bár úgy kicsit zsufi.

1. Kerestem néhány neologizmust és készítettem egy Plickers kvízt. Bármi más jó, a Kahoot is. Nálunk a net elég megbízhatatlan, a Plickersben az a jó, hogy csak két gépnek kell online lenni. (Az egyiken ráadásul nekem mobilnetem is van, de kettő azért a wi-fivel is elmegy.) Játszani mindig szeretnek, és így könnyebben bevezettem a neologizmus fogalmát, amiről aztán el is olvastuk a könyvbeli olvasmányt.

A kvíz

404 is
A someone who doesn't know what's going on.
B a conference on IT.
C a number.

Crowdsourcing is
A a technique to send people home from demonstrations.
B making a lot of people help in a project using a website.
C giving money to people to go to demonstrations.

Geobragging is
A collecting rocks from all over the world.
B going around the world.
C sharing where you are t make other people jealous.

A noob is
A a person who can't speak.
B someone who is new to an online community or game.
C the name of a desert.

A troll is
A a person who writes rude posts.
B a new toy.
C a failure mark.

An ego surfer is
A a confident person who surfs the net.
B someone who is trying to find people on the net.
C a person who is searching his/her own name on the net.

2. A könyvbéli olvasmány szavainak megbeszélése és szövegértési feladat. Ha nincs olvasmány, viszonylag egyszerűen meg lehet írni egy A2 szintű szöveget az adatbázis, illetve a gyűjtemény elején lévő bevezető szövegből.

3. WhatsApp helyett a Todaysmeet-en nyitottam egy csetszobát, ahova a gyerekek csatlakoztak. (Néhány eszközt be tudtam vinni, de döntően a saját kütyüikkel dolgoztak.) Egyszerű, mert a gyerekeknek nem kell regisztrálni, az URL pedig egyszerűen a domain után a csetszoba neve, amit én adhatok meg. És mást nem lehet benne csinálni, csak szöveges üzeneteket küldeni. (Ezért beszélgetős vagy videós feladatokhoz ez nem jó, de most megfelelt a célnak.) Előre posztoltam egy neologizmus adatbázis linket és a feladat leírását. Utóbbit persze meg is beszéltük. A továbbiakban már egymásnak küldözgették az üzeneteket. Maguktól is 2-3 fős csoportokba tömörültek, de lehet eleve így kiadni a feladatot. Ez azért jó, mert így rengeteget beszélnek is a feladat közben, ami szintén hasznos, még ha magyarul van is néha. Engem is folyamatosan kérdezgettek vagy szótáraztak, mert a definíciót nem mindig értették. Illetve, ha nem ismerték a neologizmus alapjául szolgáló szavak eredeti jelentését, annak is utánanézegettek. Már az is érdekes volt, hogy ha két szó összevonásából keletkezett az új, kitaláljuk, melyek az alkotóelemek és mely jelentésük miatt kerültek össze és lett a jelentésük az, ami.

A feladat

1 Go to the link below.
2 Choose a neologism you like.
3 Write it here. Add two definitions: one correct and one incorrect.
E.g.: bestie
a. a wild animal
b. a person's best friend.
4 Read the neologisms posted by others and guess the meaning.
E.g.: Bestie is a person's best friend.
5. React on guesses.
E.g.: Yes, bestie is a person's best friend. Well done!

Nagyon élvezték. Az igaz, hogy a nagy élvezetben arról az aprócska részletről, hogy egy hamis jelentést is írjanak, elfeledkeztek. Már az is élmény volt, hogy küldözgették egymásnak a furábbnál furább szavakat. El tudom képzelni, hogy más tudományterületek szakszavaival is lehet hasonló feladatot kitalálni. Azt nem állítom, hogy ezeket a szavakat megtanulják, de meggyőződésem, hogy a nyelvről sok benyomásuk, tapasztalatuk keletkezik.

Megjegyzések