![]() |
Ismerős? Nem? Vajon miért? |
...
Mindenesetre fontos lenne, hogy rugalmasan alakítható legyen egyéni vagy csoportmunkához, prezentációhoz vagy kollaborációhoz és legyenek benne IKT eszközök, amelyek ezeket elősegítik.
A tanulók tanulhassanak a világhálóról, egymástól, a tanártól.
A tanár támogassa a tanulást az eszközök használatának megmutatásával, probléma felvetéssel, kérdésekre adott válaszokkal, értékeléssel és reflexiókkal, a tanulási környezet megteremtésével.
Tanultam egy új fogalmat is: E-maturity, azaz E-érettség. Azok az iskolák, akik E-érettek, a következőket teszik:
- a legfelsőbb szintektől lefelé támogatáják az IKT használatot képzéssel és eszközökkel
- minden tanárnak van valamilyen eszköze (az iskolában): laptop, PC, tablet, vagy iPad; az iskolában van e-learning keretrendszer, megosztott naptár, skype, email a kapcsolattartáshoz és információ megosztáshoz
- a tanárok és a tanulók is 24 órában elérik a keretrendszert
- a tanárok kölcsönözhetnek eszközöket az otthoni munkára ha kipróbálni vagy előkészíteni szeretnének egy alkalmazást vagy foglalkozást
- IDŐT adnak az innovációra - mert anélkül nem megy
Vajon érettek vagyunk? Mindenki döntse el.
2013-ban készült egy európai kutatás az iskolai IKT használatról. A teljes jelentés itt olvasható, de van országjelentés is külön.
Utóbbit csak átlapoztam. Ugyanaz derült ki belőle nagyjából, mint amit ez az egyszerű 2015-ös ábra mutat digitális helyzetünkről: elérjük a világhálót, lógunk rajta, csak nem nagyon használjuk tanulásra, munkavégzésre, ügyintézésre. Játszunk? Videózunk? Egymást szapuljuk? Híreket olvasunk? Tüntetést szervezünk? - Ezek is fontosak, de talán lenne még mit tenni: 4. és 5. pontok.
De vannak jó példák is. Tananyagunkban felfedeztem egy magyar iskolát a bemutatott 9 innovatív iskola között. Azt nem mondom, hogy egyszerű, de el lehet érni néhány tanulságos projektbeszámolót: ELTE Bárczi Gusztáv Gyakorló Általános Iskola és Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény. De ide linkelhetném az idei Digitális Nemzedék Konferencia minden előadóját és előadását is!
És mit adhat hozzá az IKT használat a tanuláshoz? Az előző bejegyzésben bemutatott kis "színes" feladat megoldása közben a következő készségeket használták és fejlesztették a tanulók: csapatmunka, számítógép kezelés, információs készségek, media használat, szövegértés, értékelés / megítélés. Az eredmény pedig bármikor bárkivel megosztható saját produktum.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése