2. lecke: The 21st Century School environment

Ismerős? Nem? Vajon miért?
Milyen legyen az iskola a 21. században?

...

Mindenesetre fontos lenne, hogy rugalmasan alakítható legyen egyéni vagy csoportmunkához, prezentációhoz vagy kollaborációhoz és legyenek benne IKT eszközök, amelyek ezeket elősegítik.

A tanulók tanulhassanak a világhálóról, egymástól, a tanártól.

A tanár támogassa a tanulást az eszközök használatának megmutatásával, probléma felvetéssel, kérdésekre adott válaszokkal, értékeléssel és reflexiókkal, a tanulási környezet megteremtésével.

Tanultam egy új fogalmat is: E-maturity, azaz E-érettség. Azok az iskolák, akik E-érettek, a következőket teszik:

  • a legfelsőbb szintektől lefelé támogatáják az IKT használatot képzéssel és eszközökkel
  • minden tanárnak van valamilyen eszköze (az iskolában): laptop, PC, tablet, vagy iPad; az iskolában van e-learning keretrendszer, megosztott naptár, skype, email a kapcsolattartáshoz és információ megosztáshoz
  • a tanárok és a tanulók is 24 órában elérik a keretrendszert
  • a tanárok kölcsönözhetnek eszközöket az otthoni munkára ha kipróbálni vagy előkészíteni szeretnének egy alkalmazást vagy foglalkozást
  • IDŐT adnak az innovációra - mert anélkül nem megy

Vajon érettek vagyunk? Mindenki döntse el.

2013-ban készült egy európai kutatás az iskolai IKT használatról. A teljes jelentés itt olvasható, de van országjelentés is külön.

Utóbbit csak átlapoztam. Ugyanaz derült ki belőle nagyjából, mint amit ez az egyszerű 2015-ös ábra mutat digitális helyzetünkről: elérjük a világhálót, lógunk rajta, csak nem nagyon használjuk tanulásra, munkavégzésre, ügyintézésre. Játszunk? Videózunk? Egymást szapuljuk? Híreket olvasunk? Tüntetést szervezünk? - Ezek is fontosak, de talán lenne még mit tenni: 4. és 5. pontok.

De vannak jó példák is. Tananyagunkban felfedeztem egy magyar iskolát a bemutatott 9 innovatív iskola között. Azt nem mondom, hogy egyszerű, de el lehet érni néhány tanulságos projektbeszámolót: ELTE Bárczi Gusztáv Gyakorló Általános Iskola és Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény. De ide linkelhetném az idei Digitális Nemzedék Konferencia minden előadóját és előadását is!

És mit adhat hozzá az IKT használat a tanuláshoz? Az előző bejegyzésben bemutatott kis "színes" feladat megoldása közben a következő készségeket használták és fejlesztették a tanulók: csapatmunka, számítógép kezelés, információs készségek, media használat, szövegértés, értékelés / megítélés. Az eredmény pedig bármikor bárkivel megosztható saját produktum.

Megjegyzések