Learning Designer - Tanulás tervező

Első próbálkozásom a Learning Designer alkalmazásban.
A 3. leckében volt egy feladat, hogy regisztráljunk a Learning Designer oldalon. Ez egy friss brit fejlesztésnek tűnik; még rajta van egy "korai verzió" jelző. (Bevallom, a lecke ezzel kapcsolatos részét és az alkalmazás leírását nem nagyon tanulmányoztam. Beregisztráltam, kipróbáltam.)
Tetszik a neve, mert nem óratervező, meg tanmenet tervező, hanem tanulás tervező. Szerintem több szinten is lehet használni, mert lehet egy tanórára, de akár egy témára is, ami több tanórán fut. A képen az utóbbi van, bár nem teljes.

Eltöltöttem vele a tegnapi napot, de ez legalább 3 óra anyaga, bár még így is sok idő. Nyilván gyorsabb lesz az ember, ha beletanul, és gyorsabb, ha esetleg meglévő terveket illeszt a rendszerbe. Amiért érdemes vele foglalkozni, az a beépített modulok általi szakmai segítség: a tanulási eredmények kategóriái, a feladat jellegének (type of learning) kiválasztása, az ikonok a tanulói/tanári részvétel módjáról az idő hozzárendelése, jegyzetek és kiegészítő anyagok csatolása. Aki annyira tud angolul, hogy ezeket a szavakat megérti, használhatja, hiszen a tartalmat bármilyen nyelven be lehet írni.
Ennyit arról, hogy mennyire érdemes ezeket a szakmai fogalmakat bemagolni. Tudni, érteni és használni kell, de kívülről fújni a felsorolást!? És kövezzenek meg, most, amikor meg kellett fogalmaznom a tanulási eredményeket és nemcsak a kognitív, hanem az affektív és motoros eredményeknek is volt rubrika, én bizony előkaptam (az internetről származó, csak jól elmentett) jegyzetet és újra átnéztem a kulcsszavakat, a rendszerezést. Nyilván semmit nem mondanának, ha nem ez lenne a szakmám, de nem kell tárolnom ezeket. A Harry Potterben van egy jelenet, mikor emlékképeket csapol le az igazgató, mert tele van a feje és elkülönítve jobban átlátja azt az egyet, ami fontos abban a pillanatban. Nos, varázslat nélkül így lehet ugyanazt az eredményt elérni.

Csak most érkeztem el a program valódi különlegességéhez, mert a színek nem csak a látvány miatt jelennek meg. Az egyes tanulási típusoknak (befogadás, gyakorlás, felfedezés, alkotás stb.) más-más színük van és ha egy doboz egy óra, akkor a doboz tetején lévő színcsíkon arra az órára, a nagy kördiagramon pedig a teljes témára vonatkozóan látható a különböző tanulási módok aránya. Az egyes tevékenységekhez rendelt idő alapján számol, természetesen. Az is érdekes lehet, hogy egyszer az ember leméri, hogy mivel mennyit töltött valójában, felülírja, és megnézi, hogy hogyan változott a tervhez képest a megvalósítás, és elgondolkodik, hogy ez jó-e vagy sem, és ha nem, mit is kellene változtatni.

Majdnem kifelejtettem, hogy megosztható, az elkészített tervek adaptálhatók - egy másolatot készít a kiválasztott tervről, átírjuk, ahogy nekünk jó és elmenthetjük. Az eredeti is megmarad annak a neve alatt, aki azt készítette és az új is a saját nevünk alatt. Ez visszacsatol ahhoz, amivel kezdtem: elment vele egy napom. Ha használjuk egymás ötleteit, az gyorsabb és sokkal korszerűbb.

Óravázlatnak is jó, mert van word export lehetőség. Nem ragozom tovább, próbáljátok ki!

Megjegyzések