Holisztikus tanulás-módszertani tréning 1

Nagyon megbánom holnap, mert még a feladatlapot írom a holnapi órához, de most van a Darts világbajnokság döntője és nem tudom megállni, hogy ne írjak gyorsan a címben jelzett tréning első alkalmáról.

A cím is némi magyarázatra szorul, gondolom. Lényeg, hogy ez egy belső képzés nálunk, amit magunk tartunk magunknak, kihasználva az egyes kollégák speciális tudását és tapasztalatát arra, hogy segítsünk egymásnak abban, hogy minél jobb tanárai legyünk a diákjainknak. A holisztikus jelző - én aggattam rá és már akkor sem voltam biztos benne, hogy jó ez így - arra utalna, hogy nem elég néhány technikát megtanítani a gyerekeknek, hogy hogyan jegyezzenek meg valamit. Valahogy egészében kellene szemlélni ezt a tanítás-tanulás dolgot. Egy ember természetes életfunkciójaként, amiben minden sejtje részt vesz, ráadásul kölcsönhatásban van más emberek ugyanilyen irányú tevékenységeivel.

Nos, az első szeánsz - szeptemberben valami könnyű - a játékok, társasjátékok szerepéről szólt a tanulásban. Bár konkrétan a dartsról nem volt szó - a mi időnkben ez még nem volt ennyire ismert - de nagyon sok régi és új játékot próbáltunk átbeszélni az általuk fejlesztett készségek és kompetenciák szempontjából. Azt kell mondjam, hogy még az egyszerű Ki nevet a végén? - amiről szintén nem volt szó - is több készséget, kompetenciát fejleszt, mint a tankönyvi feladatok bármelyike.

Kollégám, aki a foglalkozást tartotta, egy novellával kezdett. Sajnos elfelejtettem a szerzőt és címet. Lényeg, hogy a matematikából rosszul álló fiút az apja úgy fejlesztette, hogy esténként ultiztak. Tulajdonképpen, ha ennél többet nem tesz, már az is elegendő lett volna. De azért, ahogy írtam, összegyűjtöttünk és átbeszéltünk sok játékot fejlesztési szempontból.

Nagyon fontos, hogy ezek a játékok: Monopoli, Ulti, Römi, Dixit, Sakk, Scrabble, Catan, Activity és a rengeteg hozzájuk hasonló régi és új kártya- és táblajáték nem fejlesztő játékok, hanem valódi társasjátékok. És a társas szó végtelenül fontos. Talán mindennél többet érne, ha a szülők otthon - ha nem is minden esete - társasjátékokat játszanának a gyerekekkel. Lehet, hogy ez az egyik nagy különbség köztünk, akik még ezeken nőttünk fel és a mai gyerekek között?

És csak néhány a készségek és képességek közül (volt talán 40, amit a kolléga összegyűjtött): modellezés, szabálykövetés, szövegértés, kifejezőkészség, meggyőzés, értékelés, tervezés, számolási alapműveletek, helyesírás, együttműködés stb.

Gary Anderson, Skócia, megvédte világbajnoki címét Dartsból. Ennek örömére ajánlom az ehhez a játékhoz készített weboldalt, Darts matek, amelyen rengeteg jó ötlet található. De legjobb, ha egyszerűen fogjuk a nyilakat és játszunk! (Nézni sem rossz :) )
Ma bukkantam a Fb-on erre az előadásra, és ide kapcsolódik: 

Megjegyzések