Most, hogy az "Egy tanár naplója" blogomat befejeztem, kicsit változik ennek a blognak a tartalma. A napi ötletek, jobban sikerült vagy közhasznúnak ítélt tananyagok átkerülnek ide, ebbe az amúgy is inkább szakmai blogba. Egyébként az is igaz, hogy az új dolgok, próbálkozások általában kapcsolódnak egy-egy szakmai eseményhez: képzéshez, workshophoz, konferenciához. Így van ez most is. A Digitális Pedagógus Konferencián szereztem be Fegyverneki Gergő IKT-s ötlettár című könyvét és meg mertem volna esküdni rá, hogy az első fejezet a szófelhő. Nos, az az ötödik óra, de most már mindegy, az én ötlettáramban most ez az első lesz. Amúgy a lecke végén lévő gondolkodtató kérdés, hogy milyen módszertani lehetőségek rejlenek a szófelhőben; és én most válaszolnék. Angol nyelvet tanítok.
Legutóbbi (és egy nagyon régi) szófelhőim és felhasználásuk
1. Job interview téma a tankönyvben. A bemelegítő feladat két kérdés megbeszélése: voltál-e már álláskereső interjún - nyilván nem, ha gimnazista vagy; illetve, a megadott öt kifejezés közül melyik a legfontosabb. Úgy gondoltam, ettől nem melegednek be annyira, és az az öt szó, amiből az egyik a CV, nem olyan sok (B1 szint), kicsit többet is lehet tudni. Így aztán kiegészítettem a listát még néhány dologgal, kivetítettem és megkérdeztem, szerintük mi lesz a mai téma, illetve, amikor kitalálták, mit tartanak a legfontosabbnak ezek közül. Az én csoportomban veszett nagy aktivitás ettől sem keletkezett, de azért volt egy jelentkező, és ennek kapcsán megbeszéltük a first impression jelentőségét, és kicsit 'rámelegítettünk' a témára. A későbbiekben ez a kép megosztható a diákokkal, és jó szógyüjtemény. És hát ki is egészíthető, bár én nagyjából az olvasmányból beletettem a vonatkozó kifejezéseket.
2. Gadgets - problémák és megoldások. Elementary. A tankönyvben és munkafüzetben fellelhető kütyük neveit, azokat a kifejezéseket, amelyek ezek meghibásodására vonatkoznak és azokat, amelyek a hiba elhárítását célzó javaslatok, összegyűjtöttem egy szófelhőbe, a diákoknak pedig a füzetükbe kellett leírniuk táblázatosan: gadget, problem, solution. Ismerték már ezeket, de nem nagyon használták a fogalmazásban, így gondoltam, ráerősítek. Amikor készen voltak, úgy szándékoztam ellenőrizni, hogy aláhúzom különböző színnel az egyes csoportokat (fehér táblára vetítettem), de az egyik diák rögtön jelentkezett, hogy ő annyira szeretne aláhúzogatni, hogy átadtam. A következmény az volt, hogy valszín kétszer annyi időt vett igénybe, mint egyébként, viszont azt hiszem, hasznosan. Egyrészt, mivel egyszerre kiabálták a kifejezéseket, többször is el meg kellett ismételniük, mire a táblánál lévő beazonosította és megtalálta; használni kellett ilyen kifejezéseket, hogy mellette, alatta stb., azóta sajnálom, hogy a kiböki a szemedet (before your very eyes, ami nem egészen ez, de más nem jutott eszembe utólag sem) kifejezést nem dobtam be. Aki pedig aláhúzogatott - hárman, mert három szócsoport volt, nagyon élvezték. Ezt követte némi párbeszéd a táblázat felhasználásával: A-nak problémája van, B nagyon sajnálja és kérdezgeti, hogy ezt meg ezt meg azt, próbálta-e már egészen addig, míg A nemmel nem válaszol. Előtte mindenki leírt három próbálkozást a füzetébe, tehát egy negyediket kellett B-nek találni.
3. Laniakea: Our home supercluster. Ez egy gyönyörű négyperces film, amihez késztettem egy óravázlatot. 7-dikben éppen a jövőről tanultunk, amiben szerepelt az űr, mint téma, úgyhogy kapcsolódott. Az utolsó feladatra nem maradt idő, az lehet, hogy nehéz lett volna, de a többi egész jól ment. Azt, hogy mit milyen gyakran hallottak, már az első hallgatás után tudták. Volt, akit persze nem érdekelt, de volt, aki szájtátva nézte. Itt a tagul szófelhőkészítőnek azt a tulajdonságát használtam, hogy meg lehet adni betűnagyságot (ami inkább arány). Nem is szófelhőként vetítettem ki, hanem felvagdostam, és a betűnagyság is érzékeltette a méretnövekedést, amit aztán el is helyeztünk egy egyenesen (word cline).
4. Literature. B1. Ez egy irodalmi projekt volt még a 13-14-es tanévben. Van egy nyelvkönyv, talán Exploring Cultures a címe, sajnos nem tudom már, amiben van 10-12 író portré egy-egy műrészlettel. Mindenki kapott egy szerzőt, akit be kellett mutatnia: prezentációt készített, önállóan elszavalta angolul, és ki kellett emelnie néhány sort, mondatot a műveiből és indokolni, hogy miért azt emelte ki. Természetesen utánanézhetett máshol is, de elvileg a tankönyvi egy oldalból ezt meg tudta oldani. Mintának J.K.Rowlingot én adtam elő nekik.
A prezentációt előkészítendő, mindenféle módon ismerkedtünk a szerzőkkel és művekkel, majd az előadások után (óránként kettő volt, úgyhogy beletelt két hétbe) volt kis összefoglalás. Nos, ehhez készítettem a szerzőkről szóló wikipedia oldalból szógfelhő feladatot. Azt nem a tagullal csináltam, hanem a wordle-vel, mert ott be lehet illeszteni a szöveget; ha kérjük, kiszedi a névelőket és hasonló szavakat, sőt, meg lehet oldani, hogy bizonyos szó ne szerepeljen (ezért van, hogy mindegyikben az egyik legnagyobb szó az A volt, mert ezzel helyettesíttettem a vezetéknevet), és a gyakoriságnak megfelelő a betűnagyság, amivel megjeleníti a szavakat. Tehát várható, hogy a legnagyobb szavak egyben a legjellemzőbbek is és persze az volt a feladat, hogy ki kellett találni, melyik szófelhő melyik szerzőhöz tartozik (A keresztnevet nem mertem kihagyni.) A szavakhoz aztán még volt néhány kis feladatocska, akit érdekel, itt megtalálja mindet.
![]() |
James Fenimore Cooper |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése