Ötlettáram 3 - Offline

Ez is egy NYEK-es óra és ez tényleg dupla. Két régi technika ötvözése: running dictation és jigsaw writing. Szerintem más tantárgynál is alkalmazható. Kell viszont egy fénymásoló - a szünetben persze. Konkrétan a Pioneer Pre-Intermediate 3. modul c és d leckéjét használtam, de nem kötődik könyvhöz a feladat.

1. Bemelegítés barcohba játékkal (20 questions) úgy, hogy ha úgy éreztem, az igen-nem választ megtoldhattam némi információval. 3 szöveg a 4-ből amit használtam a művészettel foglalkozott, így erre gondoltam. 15 kérdésből találták ki. Ezzel be is vezettem a témát.

2. Mindenki kapott egy kártyát egy szóval. Ezek a felhasznált szövegek nagy valószínűséggel ismeretlen szavai voltak. Mindenki használhatta a kütyüjét, hogy kiderítse, hogyan ejtik ki és mit jelent. (Ettől mindig lázba jönnek, nem is értem, miért, 1 perc az egész. 😊) Természetesen, aki segítséget kér tőlem, kap.
Ezután vegyülni kell (mingling). X felmutatja a kártyáját Y-nak, aki megpróbálja kiolvasni és megmondja a jelentését. Ha nem tudja, X megtanítja, majd megismétlik ezt Y kártyájával is. Ha végeztek, kártyát cserélnek és új párt keresnek. Ez nyugodtan mehet 5 percig legalább. A végén azért közösen felolvastuk és lefordítottuk a szavakat, mert nem biztos, hogy mindenkihez mind eljutott, mert mi 16-an vagyunk.

3. Running dictation. 4 kb. egyforma hosszúságú (98-110 szó) szöveget (kimásoltam a könyvből) ragasztottam ki a falra. Mindegyik csapathoz volt egy viszonylag közeli, de semmiképp nem olvasható a helyükről. Legalább 16-es betűt szoktam használni ilyenkor, hogy akár többen is tudják olvasni egyszerre. Kaptak egy munkalapot is. Ezen a feladat leírása szerepelt és a kérdések. (Már ettől is tűzbe jöttek az elején, mikor megkérdezték, hogy kell-e könyv az órán és azt mondtam, nem. Hát nem könnyű őket boldoggá tenni!?) A feladat az volt, hogy egész mondatottal válaszoljanak a kérdésekre úgy, hogy egy csapattag ír, a másik három megjegyez egy-egy kérdést, megkeresi a választ a kiragasztott szövegekben, megjegyzi, visszamegy, és lediktálja az író csapattagnak. Legalább egyszer mindekinek kellett írni és egyszer mindenkinek kellett futni, de amúgy mindenki választhatta azt, ami jobban ment nekik. Én nem csináltam belőle versenyt, de lehet azt is.
Ezzel elment az első 45 perc.

A feladatleírás

Your task is to answer the questions below with FULL sentences. The answers are in the texts on the wall. Procedure:
·         Read the question,
·         run to the texts,
·         find the answer in one of them,
·         memorise the answer,
·         run back to your group,
·         dictate the answer to your mate.
·         Repeat as many times as you need to answer all questions.
Change roles during the exercise. Each member has to write and run minimum once.

A kérdések

A kérdéseket a könyvből másoltam. A tanári kézikönyvben mindig vannak comprehension kérdések. Ez azért fontos, mert bár gépelni sem kevés, mégis kevesebb idő, mint szöveget találni, kérdéseket alkotni. Arra kell figyelni, hogy szinte minden mondatra a szövegben vonatkozzon egy kérdés, és minden kérdés megálljon önmagában is. Egy kérdést ki kell hagyni pédának. A kérdéseket vegyesen kapták a csoportok: mind a 4 szövegre vonatkozó volt a 8 kérdésben, nem feltétlenül egyforma számú, inkább többféle. Eldöntendő, más-más kérdőszavas. És a sorrendjük is tetszőleges volt. Így először a megfelelő szöveget kellett megtalálni, majd azon belül a választ. És persze mind a 4 csapatnak más kérdései voltak. Összesen 32 kérdés, de 4 szövegre ez nem sok.

4. A szünetben lemásoltam a kitöltött feladatlapokat úgy, hogy mindenkinek legyen egy példánya a saját csapatának feladatlapjából. Átrendeztem a csoportokat úgy, hogy az új csoportokban minden régiből legyen egy tag. (Ha nincsenek elegen, az sem baj, lényeg, hogy minden új csoportnak legyen egy kitöltött feladatlapja minden régi csoportból.) A feladat csoportonként az egyik általam kijelölt szöveg rekonstrukciója volt. A 4 szöveget elosztottam a 4 csapat között. Mindenkinek a saját feladatlapjára kellett írni, és mindenkinek pontosan ugyanazt. Egy példán megmutattam, hogy lehet a kérdésből és a válaszból rekonstruálni egy mondatot, illetve megkérdeztem, hogyan gondolják megoldani a feladatot. Kiderítettük, hogy ki kell válogatni azokat a kérdéseket, amelyek a megadott szövegre vonatkoznak, emlékezetből nagyjából sorrendbe tenni őket és a bennük lévő információ alapján megírni a mondatokat.
Kimaradt egy dolog: Minden szöveg első mondatának első felét felírtam a táblára. Vagy lehet azt a kérdést megmondani, ami az első mondatra vonatkozik.

5. Elővettük a könyvet (végül mégis), minden csapat felolvasta a szövegét, miközben a többiek az eredetit nézték. Megbeszéltük, milyen változások voltak, mi maradt esetleg ki, vagy cserélődött fel a sorrendje. 

6. Ezután levezetésként még volt idő a könyvbéli szövegértési feladatokat is megcsinálni, illetve a szövegek tartalmáról egy kicsit beszélgetni. Az installáció, mint művészet nem volt ismerős nekik, úgyhogy volt miről. Lehet ennél jobbat is kitalálni, mint például mondj vagy írj le bármit, amit a mai órán tanultál, de annyit dolgoztattam az agyukat, hogy szerintem egy kis könyvbeli feladat meg a beszélgetés kellemesen pihentető volt, és az új szavakat is átismételtük.

Megjegyzések