Ötlettáram 4 - Ismétlés

Scoot és Team Scoot. Egy technika a tematikus ismétlő órákra. Lényege, hogy minimum annyi önállóan megoldható feladatot készít az ember, ahány tanuló van a csoportban, és ezeket a feladatokat kiragasztja egy-egy padra. Minden tanuló addig foglalkozik egy feladat megoldásával, amíg meg nem hallja a "scoot" (spuri!) szót. Akkor mindenki feláll, a feladatot a padon hagyja, maga pedig továbbmegy a következő feladathoz. Afféle "menetlevelén" pedig kipipálja az elvégzett feladatot, vagy bármilyen jelet tesz, amivel jelzi, hogy mennyire sikerült az adott feladatot megoldani.
A csoportos változat annyiban más, hogy feladatcsoportok vannak, amelyeket a csoport tagjai megoldanak a fent ismertetett módon egyénileg önállóan, de a végén, mielőtt a következő feladatcsoporthoz mennek, egyeztetnek egymással: van-e eltérő megoldás, maradt-e ki valami. Sőt, akár feladatmegoldás közben is kérhetnek segítséget egymástól. Fontos, hogy ebben az esetben is, az adott feladatcsoport asztala körül mindig továbbmozognak egy székkel ha felhangzik a 'scoot'.

A feladatok természetesen kicsik, hiszen elvileg minden feladatot minden gyerek megold, de a csoportos változatnál azt is lehet, hogy egy feladatcsoport van és akkor lehet kevesebb - ahány csoporttag van - következésképpen hosszabb feladat. Mivel a tanulók más-más sorrendben oldják meg a feladatokat, az fontos, hogy minden feladat önmagában megálljon. A feladatokhoz messzemenőkig kihasználtam minden ötletet, nyersanyagot, ami a könyvöz tartozik. Egyrészt, mert otthon is utánanézhet a tanuló, másrészt, mert tartalmukban a legalkalmasabbak a gyakoroltatásra, ismétlésre egy témazáró előtt, harmadrészt pedig így is elég munka előállítani az anyagokat, de legalább a nyersanyag megvan.

NYEK pre-intermediate (A2) csoport, 16 fő, 90 perc (most nem tartottunk szünetet sem, összevontuk a dupla órát), Pioneer könyv, 1-3. modulok ismétlése (review).
Amit ismételni, gyakoroltatni akartam: szókincs - ételek, ige-főnév szóképzés; hallott és olvasott szövegértés, fogalmazás, kérdések, regálás valakivel kapcsolatos hírre, beszélgetés. Egy feladatra kb. 5 perc jut. Ami megosztható, azt ide tettem, ha valaki tudja pont ezt használni: http://bit.ly/2kT8lHQ

1. Menetlevél. A táblára ragasztottam a kinyomtatott táblázatot. A tanulókat 4 fős csoportokba osztottam: fiúk/lányok és képességek/tudás szerint vegyesen. A táblázatba az oszlopok tetején a tanulók monogramja került. A feladatokat 4 csoportra osztottam és a csoportokat challenge-nek neveztem el - ezek kerültek egy aszalra; beszámoztam egytől négyig. Az egyes challenge-eken belül 4 feladat volt: A-D, de ezeknek már valami címet is adtam. Amikor challenge-et váltottak, kipipálgatták, amit meg tudtak oldani. Az egyes feladatokra alkoholos filccel ráírtam a számot és betűt, pl. 1A, 2C, hogy jól lehessen azonosítani. Rányomtatni nem akartam, mert így más kontextusban is fel lehet használni.

2. Két-két padot összetolva kialakítottuk a 4 challenge helyét és kiragasztottam a feladatokat. Ezeket lamináltam egyébként, így sokszor felhaszálhatók lesznek. A megoldásokat mindenki a füzetébe írta. Mivel a feladatok megoldási idejét sem könnyű megjósolni, illetve a gyerekek munkatempója és alapossága is igen különböző, felírtam a táblára jónéhány munkafüzetbeli feladatot (oldalszám és feladat), amit a holtidőkben megoldhat, de segíthetnek is a társuknak csoporton belül, ha hamarabb végeznek valamivel.

Whiteboard material
A a könyvhöz tartozik egy okostábla CD, innen származott rögtön 3 feladat.  A keresztrejtvényt a Hot Potatoes feladatkészítővel állítottam elő, így nyomtatni is lehet. Ezt egyszerű filccel akár ki is tölthetik a tanulók, mert a laminált lapról a megoldás könnyen letörölhető. Persze ettől még a szavakat le kell jegyezniük a füzetükbe az összehasonltáshoz például, meg emlékeztetőül, de tudják használni a keresztrejtvény segítségeit is, amikor a meglévő betűkből könnyebb kitalálni egy szót, ha rögtön nem is tudják. Ugyanezt alkalmazható egy másik rejtvényhez, ahol egy mondatot lehet kirakni a képek alá írt szavak megfelelő betűíből. Az én verziómnál lehet egyszerűbbet készíteni, ahol az egyes ételeket ábrázoló képek egyértelműbbek, vagy adni egy bő listát ételekről, amelyek között megtalálhatók a képeken szereplők is. Az ételek, amelyeket használtam, szintén a CD-ről voltak. Ezek fordulnak elő a videóban, ami a listening feladatot adta, de annak megoldásához nem feltétlenül szükségesek, így nem baj, ha nem megelőzik, hanem követik azt. És végül a kis rajzfilm videó az igaz-hamis kérdésekkel. Ehhez bevittem a gépemet (nekem még olyan van, amibe lehet CD-t tenni) és egy fejhallgatót, így jól lehetett vele dolgozni. De ezzel a technikával bármi más listening feladat is elvégezhető.

Extra material
A reading feladatot innen nyomtattam, az első lecke első szövege. Hát, nagyon halványan rémlett nekik, hogy látták ezt már valahol. 😊 De éppen ez a lényeg, felidéztük és ismételtük. Jónéhány szót is kérdeztek a feladatmegoldások közben, amelyekről álmodni nem mertem volna, hogy nem ismerik, pl. material. Szóval nem árt, bármennyire is dedósnak tűnik, néha ugyanazt eléjük tenni egy kis idő múlva. Innen vettem kétsoros dialógus szövegeket is (ötöt, azat 10 mondat összesen - hír közlése és arra reagálás), amit aztán párosítaniuk kellett - és persze lejegyzetelni a füzetbe.

Tasks
Kétmodulonként van egy ún. task. Ezt három részre osztottam. A kis képeket kivágtam, ebből lett a fogalmazás feladat, a képeken szereplő alakról szóló leírás (hogy néz ki, mit csinál, mi a hobbija, milyen egy napja, stb.) De lehet ez történet is vagy bármi. A mini bio-t kimásoltam válaszok nélkül, a feladat az volt, hogy ki akarod tölteni, mit kell ahhoz kérdezni, hogy megkapd a választ. Itt 18 entry van, ezért ezt ketté vágtam, így rögtön két feladatom lett készen. Azt is lehet, hogy az eredetit - válaszokkal együtt - adjuk oda, a feladat végül is ugyanaz. Az írj kérdéseket a válaszokhoz típusú feladat bármikor alkalmazható, és ha nincs sok idő, pl. 2 perc jut egy feladatra, lehet az egyik challenge ez a feladat típus és a kérdéseket csoportosítva pl. típus szerint (yes/no, 'be' igével, más igével, igeidő szerint, stb.) 3-4 kérdést kell írni egy fajtából, aztán jöhet a következő és a challenge végére összegyűlik 12-16 kérdés.

Egyéb
A szóbeli feladat interjú készítése a társsal. A feladat során két társat is meg kell kérdezni, jó esetben más-más kérdéseket is fel lehet nekik tenni. Ha ezt megelőzte a kérdésfeltevős feladat, akkor biztosan van ötletük, de ha nem, akkor is meg tudják oldani. Ennek a feladatnak aztán később lehet utóélete (lesz holnap): gyúrd össze a két társtól kapott információt és írj egy személyleírást, mi pedig kitaláljuk, kiket társítottál. Ha nagyon emlékeznek, hogy kik voltak együtt, akkor ezt a tanár is, vagy egy tetszőleges tanuló is felolvashatja - néha jobb, ha a tanár olvassa, mert én pl. a szövegen kicsit szoktam menetközben javítani, ha szükséges.
Az utolsó feladat egy játék volt: négyes amőba. Ezt párban játszották, de a párok változnak, hiszen mozogni kell. Magam elé vettem a modulokhoz tartozó szójegyzéket, és minden olyan igét kiírtam amelyből főnév képezhető, vagy főnevet, amelyet igéből képeztek. Azonos alakúak itt most nem szerepeltek. Ezeket beírtam egy táblázatba és megcsináltam a tükörképét is - ezzel akár önmagukat ellenőrizhetik. Már csak játszaniuk kellett: akkor foglalhattak el egy mezőt, ha meg tudták mondani az igét, amiből vagy a főnevet, amit képeztek attól függően, hogy melyik szófajú szó volt a mezőben. Ha tévedtek, kimaradtak, azaz ismét a partner jött. Ezt nagyon szeretik, a rendhagyó igékkel is játszottunk már ilyet. Hát, van akinek el kell magyarázni, hogy lehet védekezni is, de legalább tanulnak még valamit.

Az pénteken kiderül, mennyire tudják hasznosítani, amit gyakoroltak, a tesztben. De az összefoglalásnak ez a módja tetszett nekik, és gyakorlatilag azon kívül, hogy voltak kérdéseik, és azt klasszul meg tudtuk beszélni egyénileg, nem kellett semmit tennem, és 90 percet végig dolgoztak. Egyszer nem kellett rászólni senkire és a kütyük sem kerültek elő! Néha ennél több nem is kell (piszkosul fájt a fejem, ma 😊.)

Megjegyzések