A globális állampolgárság és a jóga

"Unleash Your Potential: Global Citizenship" ez a címe a nyári önképzésem keretében meghallgatott kurzusnak, amit bátran ajánlok. Két napja pedig elkezdtem egy jóga edzést, amit videón vettem meg. Ez a poszt leginkább arról szól, hogy mit tanultam ezekből mint kurzusokból.

A globális állampolgárságról szóló témája is fontos. Erre egy doktorandusz hívta fel a figyelmemet azzal, hogy a kutatása során mint gyakorló pedagógust meginterjúvolt, és az biztos, hogy sokkal tudatosabban fogok ezzel a témával foglalkozni a jövőben. Rengeteg linket gyűjtöttem, amit majd jól tudok hasznosítani.

A lényeg mégis a tartalom szervezésében volt számomra. Nincs benne semmi újdonság, mégsem mondhatom, hogy a napi gyakorlatom része, pedig nagyon tetszett.
Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 License


  1. Bevezető: Ez általában egy szakértői videó előadás, nem hosszú. A tanításban lehet ez is, de lehetnek a tipikus ráhangoló tevékenységek, mint eliciting - ki mit tud már, szókincs előkészítő játékok, érdeklődés felkeltő kvíz, szövegfeldolgozás stb.
  2. Kutatás és feldolgozás: szöveg, videó, diagram elolvasása, értelmezése. Ennek több variációja van, de lényeg, hogy a 3-8 lehetőségből egyet kell választani.
    • Lehet úgy, hogy a témával kapcsolatban feltesz az ember több provokatív kérdést. Ezek közül választ a tanuló, majd az ehhez tartozó irodalma(ka)t elolvasva a kapcsolódó fórumban ír reflexiót és hozzászól néhány társ reflexiójához, és ami ebből adódik.
    • Lehet úgy is, hogy az irodalmak közül választ egyet a tanuló, az a feladata, hogy saját szavaival foglalja össze, hogy neki mit jelent - szintén fórumban - majd a következő lépésben jelenik meg egy vitaindító, amiben mindenki részt vesz. Természetesen egymás értelmezéséhez is hozzá lehet szólni.
  3. Lezárás, reflexió: Egyrészt a téma moderátora összefoglalja a történéseket, ami arra jó, hogy mindenki benyomást szerezzen mindenki más munkájáról és ha felkelti az érdeklődését valami, akkor a megfelelő fórumban utánanézzen, bekapcsolódjon. Másrészt vagy a témával kapcsolatos saját tapasztalat megosztásával, vagy egy egyetért/nem ért egyet típusú állítás megvitatásával zárul a téma.
Ezen felül minden lecke végén volt egy dokumentum a felhasznált képek hivatkozásaival. (A szakirodalmakat természetesen mindenütt ott, ahol belinkelték pontosan meghivatkozták.) Nem mondom, hogy nem fogcsikorgatva, de azóta én is készítek ilyet.
Annak a CLIL (földrajz) tananyagnak az elemei, amelyet ez a kurzus ihletett pedig itt találhatók, hátha valaki fel tudja használni. (Csak alapanyag, nem kész tananyag és fejlődésben van!)
Valószínűleg feleslegesen idézem fel, hogy mi tetszik nekem ebben az egészben. Van benne választás, szerintem van motiváció és van közös tudásépítés, egymásra figyelés, együttműködés. És nyilvánvalóan senkinek nincs megtiltva, hogy akár minden forrást megnézzen, meghallgasson, elolvasson.

A jóga edzés is nagyon tetszik. A promóciós videója tulajdonképpen minden tanulócsoportra igaz megállapításokat tartalmaz.
A jóga foglalkozásra mindenféle ember együtt megy: kezdő-haladó, edzett-eltunyult, molett-sovány, fiatal-idős, stb. Ha mind ugyanazt és ugyanúgy csinálják, akkor az egy valakinek biztosan jó, a többieknek csak részben. Lesz, akit ez nagyon zavar és lemorzsolódik, lesz, aki egy ideig próbálkozik, lesz, aki lazítás helyett (jóga!) éppen hogy befeszül és pont azt a célt nem éri el, amiért odament. És így tovább. Egy jóga edző már eljutott erre a felismerésre, nálunk még kicsit várni kell. 😀 Ezért a módszere, hogy csináld otthon magad a videó segítségével, és csatlakozz egy online közösséghez.

Az egész felépítését nagyon jónak találom.
Egyelőre 3 szint van, ezeket egyébként külön meg lehet venni, mindenki azt választja, amelyiket akarja. 1 szint háromszor négyhetes szakaszokra van bontva. A szintek is és a szinteken belüli szakaszok is egyre nehezednek. Ismerős?
Egy négyhetes szakaszhoz 3 edzésprogram tartozik. 1 edzésprogram pedig egy 15 perces (kb. 5-6 gyakorlat) gyakorlatsor háromszori ismétlése. Lehetne másképp. Csinálhatna egy 45 perces programot, amit az ember aztán ismételgethet minden nap. Lehetne akár három különböző 45 perces program is. Volt is aki átverve érezte magát: 12 hetes program és csak 12 db 15 perces videó. Pedig szerintem tökéletes.
5-6 viszonylag összetett mozdulatsort még meg tud jegyezni az ember és ugyanazon edzésen belül tudja tökéletesíteni a mozdulatokat, mert még jól emlékszik rájuk. A második menetben figyel a légzésre, a harmadikban a mozdulatok vagy a tartás javítására. Mert először csak próbálja lekövetni, amit lát és hall, magára, a saját előadásmódjára már nem nagyon tud figyelni. Ugyanez a mozdulatsor csak hetente ismétlődik, ami idő alatt biztosan lesznek elfelejtett momentumok, amiket újra be lehet vésni. Már kevesebb újdonság van, több figyelem marad a homályba merült részletekre. Azt még nem tudom, csak gondolom, hogy mikor utoljára, negyedszer csinálja majd végig az ember, akkor már közel olyan profinak érzi magát, mint a mestere. Mi ez, ha nem sikerélmény? Miért, ha nem ezért gyakorol valaki?
Másik előnye, hogy lehet fokozatosan haladni. Először csak egyszer 15 perc, aztán kétszer, végül háromszor.
Nem tudom még pontosan, hol fogom ezt felhasználni, de egy ötletem van. A szituációs párbeszédeknél például mindig van egy modell, egy eszközkészlet, majd a szerepek és némi gyakorlási idő. Ezután mindenki előadja a maga variációját. Van, hogy szó szerint kérjük, van hogy saját verziót lehet alkotni. És persze szeretnénk osztályozni / pontozni. Ki fogom próbálni, hogy mi történik akkor, ha 3 párt hallgatok meg, és az elsőnek önként jelentkező pár a sor végén, immár osztályzásra / pontozásra megismételheti a produkcióját. Van 3 variációja, arra 3 rövid visszajelzés az erősségekről és ha volt, akkor a hiányzó sikerkritériumról, illetve már átesett a tűzkeresztségen. Azt várom, hogy valami észrevehetőt javít a produkcióján mindezek hatására, ami már tudatos tanulást jelez. És hátha így egymásra is odafigyelnek.
A bővített (egyre nehezedő) ismétlés kódolva van a kurzusainkban, hiszen évről évre előkerül minden korábban már érintett téma, nyelvtan stb. Az ezen belüli ismétlés, a tanulás-felejtés-újratanulás nekem még mindig probléma, nem vagyok elég következetes és rendszeres. Addig már eljutottam, hogy nem kell elsőre mindent megmutatni, begyakoroltatni, számon kérni; jobb haladni és vissza-visszatérni, de még nem tökéletes a dolog.

Nos, a következő tanévre - néhány más mellett - a fentiek lesznek a középpontban. (Ameddig bírom energiával - ez szokott gondot okozni, de majd a jóga! 🙏)

Megjegyzések