Online kurzusok tervezése (METAMOOC 2021) - 1. modul

Június 2-án kezdődött az ELTE MOOC-ja az online kurzusok tervezéséről. Tavaly a nyílt online kurzusokról volt hasonló, de ez most általánosabb és közben átéltünk egy digitális munkarendet, ami alatt rengeteg tapasztalatot szerezhetett mindenki.

Az első hét leginkább a fogalmi kérdésekkel foglalkozott: mi a MOOC, ki a jó online tanuló, milyen elemei és jellemzői vannak egy online kurzusnak, ki kicsoda és mit csinál egy online kurzuson.

Én már eddig is úgy kezdtem a tanévet, hogy két tantermünk van, egy online és egy offline, de nem mondhatom, hogy kihasználtam az online tantermet. Ebben tervezek fejlődést mindenképpen.
  • Mégpedig az önszabályozó tanulás képességének kialakítása érdekében. Ahogy haladtam előre a modulban, egyre inkább éreztem, hogy el kell szakadni a tankönyvtől. 
  • Értelmes tanulási célokat kell kitűzniük a tanulóknak. Ezek eléréséhez pedig nekem kell segítséget adnom, illetve ellenőriznem időnként a haladást - mert osztályozni is kell. Bemeneti-kimeneti kérdőívek, online portfólióba gyűjthető oklevelek a teljesítésről, pl.
  • Sokkal több választási lehetőséget kell adnom a tanulóknak, de meg is kell tanítanom nekik, hogyan éljenek ezzel. Jó ötlet a modul céljainak megszemélyesítése szcenárióval. Én ezt készítettem: az első és a javított változat:

    első változat
    javított verzió
    Nincs nagy különbség, de az első változat egy konkrét feladat, a második pedig egy szituáció, ami arra alkalmas, hogy beindítsunk egy közös gondolkodást és ezer irányba mehet a tanulás, információ gyűjtés és a végén persze válaszolhatunk is a levélre. Legalábbis így gondolom a mentorok visszajelzéséből, bár ezt ők így nem erősítették meg, mert csak az első változatra reagáltak.

  • Azt is meg kellene tanulniuk, hogyan tudnak egymástól tanulni, egymást támogatni. Projekt-projekt-projekt.
Most még nagy a lelkesedés, majd meglátjuk, mi lesz. Minden esetre ráfordulok a második modulra, amelyben az online kurzusban használható eszközökről lesz szó.

Megjegyzések