Online kurzusok tervezése (METAMOOC 2021) - 2. modul

Számomra nagyon hasznos rész volt, mert amiben egyáltalán nem vagyok otthon, az a videó készítés. Márpedig ha valami, akkor a videó igazán olyan eszköz, ami elengedhetetlen egy online kurzusban. Én sem vagyok képes hosszú szövegeket képernyőn olvasni, viszont egy ötperces videós magyarázatot le tudok követni.

Az egyetemi kurzusunkon kellett terveznünk és megvalósítanunk egy nyílt online kurzust a közoktatásban tanulók számára. Mi gimnazistákat céloztunk meg a csapattal, akikkel együtt dolgoztunk. A tananyag az érvelés és szónoki beszéd volt, a téma pedig a jó gyakorlatok a digitális munkarendben. A kurzus résztvevőinek egyik észrevétele az volt, hogy a tanórákat lehetne közvetíteni és/vagy rögzíteni, hogy aki esetleg nem értett valamit vagy hiányzott, visszanézhesse, vagy otthonról is tudja követni, ha éppen beteg, de már figyelni tud. A nyílt kurzussal kapcsolatban pedig érződött az igény a lehető legszemélyesebb kapcsolatra. Nos, mindkettő tapasztalatra válasz az oktatási célú videó alkalmazása függetlenül attól, hogy milyen munkarendben dolgozunk.

Mondhatnánk, hogy különösen angol nyelvből annyi videó van a neten, hogy nem érdemes sajátot gyártani. Szerintem is vannak olyan témák és videók, amelyek jók és érdemes beemelni a kurzusunkba, de nem helyettesítik a személyes varázsunkat. És persze nem mindig pontosan az és úgy hangzik el, ahogy azt mi szeretnénk, a mi tananyagunkhoz kapcsolódik, azon a szinten van, annak a tanulóközösségnek szól.

A modulban több alkalmazást is javasoltak saját videók készítésére. Nekem a Loom alkalmazás tetszett meg, mert engem is fel tud venni kis ablakban, amint magyarázok. Többek között.

Videó készítésére több lehetőség is van, és érdekes módon az, amit a tanulók javasoltak a nyílt kurzusunkon, hogy vegyük fel a tanórákat - azaz  tanár áll a táblánál és magyaráz - az egyik legkevésbé hatékony módszer. Ezért valószínűleg nem ússzuk meg ennyivel, ha felvesszük ezt az eszközt az eszköztárunkba. Meg kell írnunk a szöveget, el kell készítenünk a szemléltető eszközöket vagy prezentációt és fel kell vennünk az adott anyagot (beszélő fej stílus).

Természetesen a digitális munkarend alatt szakmányban gyártottam prezentációkat, amelyekre felmondtam a tudnivalókat - jellemzően angol nyelvtanból. Arra viszont nem volt időm, hogy előre megírjam a szöveget, ezért egyrészt néha többször fel kellett vennem egy-egy diát, másrészt messze nem tökéletesek és főleg meglehetősen hosszúak lettek és én sem látszom (ami persze nem a szépségem miatt kár, hanem mert könnyebb odafigyelni valakire, akit legalább részben látok, az akadálymentesítésről - szájról olvasók, pl. - nem is beszélve). A leírt szöveg pedig arra is kiváló, hogy a film mellé megosszuk, ezzel siketek számára is elérhetővé téve az anyagot.

Nem nagyon tudom, végül hányan nézték meg és mennyire támogatták a tanulók tanulását ezek a prezentációk, mert ha megkérdezi ezt az ember, mindig bólogatnak, hogy igen, nagyon hasznos, de hogy ezeknél sokkal jobbat is lehet készíteni, az biztos. Lehet, hogy nekiesek az átdolgozásoknak a nyáron. A nyelvtani magyarázatok kifejezettem olyan tananyagrészek, amiket otthon szépen meg lehet hallgatni, felesleges a tantermi időt erre pazarolni.

Megjegyzések