Online kurzusok tervezése (METAMOOC 2021) - 3. modul


A kurzus 3. modulja talán az egyik legfontosabb és legnehezebb kérdéskörrel foglalkozik: a tanulók motiválásával, kurzusban tartásával. Az online oktatás egyik legnehezebb feladata ez, szerintem.

Tapasztalataim szerint a személyesség az, ami a leginkább megtartja a tanulókat és valahogy ezt kell kialakítani. Legjobb, ha kiscsoportos tevékenységeket szervezünk, mert hiába vannak a fórumok, oda rendszerint csak írnak az emberek, de nem nagyon böngészgetik, hogy mások miket írtak. Kivétel persze van. Például, ha egy konkrét kérdésre szervezünk fórumot. Ennek a kérdésnek viszont nagyon jónak, az érdeklődést felkeltőnek kell lennie. Valószínűleg a tananyaggal kapcsolatos megosztó témák felvetése vagy egy konkrét probléma megoldása ilyen kérdés lehet. Ilyenkor kíváncsiak leszünk egymás ötleteire, illetve elkezdünk vitatkozni.

Bármi legyen is a résztvevők összekapcsolására irányuló tevékenység, a kurzus alkotói elé ez állítja a legnagyobb kihívást, hiszen bármi keletkezik - produktum, vita, ötlet - arra valahogy reagálni kell. A mai lájkvadász közegben egy kurzuson is azt várja, lesi minden résztvevő, hogy az ő gondolataira, megoldásaira milyen reakció érkezik. Zárt online kurzusokban ezt valamivel könnyebb megoldani, és ha a digitális munkarend alatt nem kellett volna magát a tananyagot is előállítani, sokkal több energiát tudtam volna erre a tevékenységre fordítani. Ez volt számomra például a negatív élmény, hogy nem tudtam annyit, amennyit szükségesnek tartottam volna. Erre is vannak technikák, például a társértékelés. Ez tehát egy olyan készség, amire a közoktatásban meg kellene tanítani a gyerekeket, hogy amikor felnőttként ilyen helyzetbe kerülnek, képesek legyenek azt elfogadni és jól használni.

Az előző bekezdésben szándékosan kerültem a különböző tevékenységek megnevezését, mert különböző kurzusokban különböző elnevezése van a kurzus menedzselésével foglalkozóknak. Lehet facilitátor, mentor, tutor, moderátor - és biztosan van még ezen kívül. Inkább a tevékenységeket kell azonosítani egy online kurzus esetén - amely tevékenységek nyilván függenek attól, hogy mik a kurzus céljai - és ezeket elosztani az alkotók között, a megnevezés másodlagos. Ami egyébként nekem például rettenetesen hiányzott, az a technikai helpdesk. Mondjuk szerencsére minden problémára volt olyan tanuló, aki azt megoldotta - több is - és hozzájuk irányítottam a problémával küszködőket, de jó lett volna azt mondani, hogy írj ennek és ennek vagy hívd fel, aki legalábbis iskola időben azonnal válaszol. Pedig, felkészülésképpen, az első hét informatika órái csak a Teams használatáról szóltak, hogy ha beüt a ménkű, akkor ez már ne legyen gond. Mert a tananyagkészítés és tutorálás mellett ez volt a harmadik feladat, amit ugyanabban az időben kellett elvégezni, és akkor már a negyediket és ötödiket is ide írom: az online tanórák megtartása és az adminisztráció. Talán még a nem tanároknak is érezhető, hogy öt lovat egy fenékkel nehéz megülni egyszerre. Azt úgy hívják, puszta ötös, ami egy kunszt pár percig ostorral a kézben már betanított lovakkal.

A modulban sok ötlet van csapatépítésről, csoportmunka szervezésről, webinárium szervezésről. Nem szoktuk magunkat dicsérgetni, de ahogy olvasgattam, vállon kell veregetnem magam, mert nagyon sok eszközt alkalmaztam magam is, és ezzel sokan így vagyunk, hiszen egymással osztottuk meg az ötleteket, módszereket, anyagokat. Szóval, jól csináltuk! Már ezért megérte meghallgatni/elolvasni ezt a tananyagrészt. 😄

Megjegyzések